Zoeken
menu
Correct invullen aanrijdingsformulier? 6 praktische tips...

Correct invullen aanrijdingsformulier? 6 praktische tips...

Auteur: Optifin/zondag 26 april 2015/Categorieën: algemeen, Schade, Autoverzekering

Omdat we in de praktijk merken dat het invullen van het aanrijdingsformulier niet altijd evident is (je hebt net een ongeval gehad, dus is het ook normaal dat je van de kaart bent) geven we hierbij toch enkele nuttige tips.

Tip 1: altijd invullen

Omwille van diverse redenen wordt soms samen beslist een ongeval niet aan te geven aan de verzekering. Vul dan toch altijd een aanrijdingsformulier in. Zo kan de tegenpartij bijvoorbeeld achteraf niet claimen dat je vluchtmisdrijf pleegde.

Ook als de politie ter plaatse een proces-verbaal van het ongeval komt opmaken doe je dit best. Dit omdat de regeling van de schade dan meestal vlugger gebeurt.
Ben je niet meer in staat om het aanrijdingsformulier in te vullen, vb. afgevoerd naar het hospitaal, zal de politie een PV opmaken. Om de zaken te bespoedigen kan je eventueel achteraf nog met de tegenpartij een aanrijdingsformulier invullen.

Vraag ook steeds het nummer van de PV aan de politie alsook een kopij van verhoor.

Heb je een ongeval met een buitenlander waarbij de communicatie moeilijk verloopt? Binnen Europa is er een standaard voor de opmaak van dit formulier dus kan je gerust jouw exemplaar naast dit van de tegenpartij leggen (als je zijn versie invult) om te weten welke vragen waar staan.

Tip 2: neem foto’s en vermeld getuigen

Neem zoveel mogelijk foto’s van de omstandigheden van het ongeval. De staat van beide voertuigen, de plaats waar ze zich bevinden na het ongeval (indien je veilig op de rijweg kan blijven staan), verkeersborden die op een uitzonderlijke situatie duiden zijn ook zeer nuttige zaken.

Zijn er getuigen van het ongeval, vermeld steeds hun gegevens op de daartoe voorziene plaats (voorkant helemaal bovenaan). Het is evident dat getuigen in geval van betwisting zeer belangrijk zijn!!

Tip 3: één enkel formulier is voldoende

Vul slechts één document in (van jezelf of van de tegenpartij, dat kan je kiezen). Sowieso heb je dan elk een formulier na het invullen ter beschikking. Er is plaats voorzien om afzonderlijk het relaas van de feiten op te geven. Over de schets moeten jullie het wel eens zijn (best eerst een kladversie maken), verander hier achteraf NIETS meer aan.
Wees zeker dat de tegenpartij zijn verklaringen achteraf ook ondertekent.

Kom je niet overeen met de tegenpartij of heb je het gevoel dat het formulier niet goed ingevuld is of foutief is? Teken de voorkant NIET af en ga over tot een eigen aangifte op een eigen formulier.

Tip 4: wijzig achteraf niets

Zoals daarnet al eens aangehaald wijzig je absoluut niets meer aan de voorkant na ondertekening. Dit is ook logisch aangezien de tegenpartij deze wijzigingen dan niet op zijn versie heeft. Stuur dit formulier zo snel mogelijk (en uiterlijk binnen de week) naar je verzekeraar of ga bij hem langs op kantoor.

Tip 5: erken geen aansprakelijkheid

Misschien de meest “rare” tip maar erken zelf geen aansprakelijkheid op het aanrijdingsformulier, ook al weet je/denk je dat je in fout bent. Het is aan de verzekeraars onderling, eventueel met behulp van de rechtbank om te beoordelen wie in de fout ging.

Tip 6: Let op je schets (!!)

De laatste maar een zeer belangrijke tip. Let op hoe je de schets tekent!!
Vorig jaar hadden wij een klant die volledig in recht was, maar die de zaak verloor omdat zijn schets niet correct was getekend (zie foto schets).
Wat was er namelijk aan de hand? Onze klant stond rechts op zijn baanvak aan een kruispunt, klaar om naar links af te slaan. Hij had echter geen markeringen op de weg getekend en had achteloos zijn voertuig op de schets gezet. Verzekeraar van de tegenpartij merkte op dat hij over de (denkbeeldige) middenlijn stond. Dit is ook zo uitgesproken en dus in het nadeel van onze klant. Men neemt in geval van betwisting dus een meetlat en trekt effectief het midden waar ze ligt in je tekening.

Zeer belangrijk dus (wij kunnen dit niet genoeg benadrukken): teken ofwel wegmarkeringen en zet je eigen voertuig binnen uw baanvak of teken het baanvak voldoende breed en teken je voertuig aan de goede kant van de denkbeeldige middenlijn.
Nog een veel voorkomende “fout” is het tekenen van pijlen. Teken GEEN pijl aan je voertuig als je stil staat/stond. Een pijl impliceert dat je in beweging bent. Dit kan je later bij betwisting zuur opbreken.

Teken ook steeds de voertuigen op de plaats waar zij op het ongeval zelf staan. Heb je een ongeval op een kruispunt, teken de voertuigen dan ook effectief op het kruispunt. Niet aan het begin van het kruispunt met een pijl naar de richting waar je aan het rijden was.

Heb je nog vragen, geef gerust een seintje!

Contacteer ons

Kantoor Optifin, uw partner voor bank en verzekeringen

Wij werken voornamelijk in de regio Meetjesland: oa Eeklo, Sint-Laureins, Maldegem, Adegem, Oostwinkel, Knesselare, Ursel, Kaprijke, Assenede, Oost-Eeklo, Waarschoot, Lovendegem, Zomergem,...

 

Aantal keer bekeken (1793)/Reacties (0)